آشنایی با انواع بالش طبی

آشنایی با انواع بالش طبی

اهمیت انتخاب نوع و نحوه استفاده از بالش طبی فقط به خواب راحت کمک نمی‌کند، بلکه در بلندمدت روی سلامت ستون فقرات و مهره‌های گردن شما نیز تأثیر چشمگیری دارد

ممکن است شما هم گاهی بعد از بیدار شدن از یک خواب شبانه، گردن درد شدیدی را تجربه کرده باشید. در این مورد بد نیست به توصیه مادربزرگ‌ها بیشتر توجه کنید و در مورد انتخاب بالش خود تجدیدنظر کنید؛ زیرا انتخاب یکی از انواع بالش طبی مناسب با وضعیت بدنی شما، کمک می‌کند گردن دردهای صبحگاهی برطرف شده و خوابی آرام و راحت را تجربه کنید، به همین راحتی.

اهمیت انتخاب نوع و نحوه استفاده از بالش طبی فقط به خواب راحت کمک نمی‌کند، بلکه در بلندمدت روی سلامت ستون فقرات و مهره‌های گردن شما نیز تأثیر چشمگیری دارد. بالش مناسب ستون فقرات، گردن، باسن و پشت و شانه‌های شما را در حین خواب در وضعیت صحیح نگه‌داشته و در نتیجه از گردن یا کمردرد بعد از بیدار شدن جلوگیری می‌کند.

تقسیم‌بندی بالش‌ها به چه صورت است؟

در مجموع انتخاب بالش تا حد زیادی به ترجیح شما در انتخاب مدل خوابیدن برمی‌گردد. شاید شما از دسته افرادی باشید که بیشتر به پهلو می‌خوابید، شاید هم طاق‌باز احساس راحتی بیشتری دارید. درهرصورت نکته اینجاست که با دانستن کاربرد انواع بالش طبی می‌توانید در وضعیت ایده‌آلی که ترجیح شماست، به شکل صحیح و بدون آسیب به ستون فقرات، خوابی راحت و دلچسب را تجربه کنید. اصولاً انواع بالش طبی، بر اساس متریال اصلی سازنده طبقه‌بندی می‌شوند. براین‌اساس می‌توان 5 دسته اصلی از انواع بالش طبی را به شرح زیر توضیح داد.

 

استفاده از پر پرندگان برای پر کردن بالش

بالش‌های پر شده از پر پرندگان

اولین و شناخته‌شده‌ترین دسته از انواع بالش طبی آن‌هایی هستند که با پر پرندگانی مثل اردک یا غاز پر شده‌اند. از ویژگی‌های مثبت این بالش‌ها می‌توان به سبک، راحت و گرم و نرم بودن آن‌ها اشاره کرد. ولی باید در نظر داشت که از حیث تجاری، گران‌ترین نوع بالش در جهان محسوب می‌شوند. این بالش‌ها گزینه مناسبی از انواع بالش طبی برای دیسک گردن هستند. اصول اخلاقی و حامیان حقوق حیوانات را هم که کنار بگذاریم، این دسته از بالش‌ها بدترین انتخاب برای کسانی است که دچار انواع مختلف آلرژی به کرک حیوانات یا پر پرندگان هستند.

بالش‌های پر شده با پنبه

پنبه ماده‌ای طبیعی و قابل‌کشت بوده و همین مسئله دسترسی به آن را آسان‌تر از گزینه قبلی کرده است. بالش‌های پنبه‌ای، نرم و کم‌وزن هستند. یکی از بهترین ویژگی‌های پنبه این است که به علت ارگانیک بودن، عاری از هرگونه مواد و سموم شیمیایی است که برای برخی از افراد ایجاد مشکلات پوستی یا تنفسی می‌کنند. همچنین پنبه به طور طبیعی در برابر ایجاد کپک‌های گیاهی در لابه‌لای الیاف خود مقاوم است.

اما نقطه‌ضعف این دسته از بالش‌ها این است که برای مدت طولانی در فرم و شکل اولیه خود باقی نمی‌مانند و بعد از مدتی استفاده، فشرده شده و حجم اولیه را از دست می‌دهند که در این حالت می‌توانند باعث گردن درد و حس ناراحتی هنگام خواب شوند. پس شاید نیاز باشد هر از چند گاهی بالش‌های پنبه‌ای خود را به سبک قدیم به دست پنبه‌زن‌ها بسپارید تا به حجم اولیه خود برگردند.

 بالش‌های طبی از جنس فوم

بالش‌های ساخته شده از جنس فوم با شکل ارگونومیک (مموری فوم)

از شناخته‌شده‌ترین انواع بالش طبی برای دیسک گردن همین دسته است. ماده اصلی سازنده این بالش‌ها ماده‌ای است به نام پلی‌اورتان که با نام فوم ویسکوالاستیک نیز شناخته می‌شود. این بالش‌ها به‌خوبی قسمت‌های زیر گردن و پشت شانه‌های شما را در زمان خواب پر کرده و به شکل قوس بدن خودتان قالب می‌گیرند؛ در نتیجه خوابی راحت و لذت‌بخش را به شما هدیه می‌دهند.

در انواعی از همین بالش‌ها، یک‌لایه اضافه از جنس ژل نیز تعبیه شده که حس خنکی دلپذیری به شما منتقل می‌کند که ترفندی هوشمندانه برای لذت بردن از یک خواب عالی است. توجه به نحوه استفاده از بالش طبی برای حمایت گودی پشت گردن و وضعیت مناسب ستون فقرات هنگام خوابیدن به پشت یا پهلو از نقاط قوت در طراحی این دسته از بالش‌ها است.

اما نقطه‌ ضعف این بالش‌ها نیز در دو نکته نهفته است. اول اینکه باتوجه‌به شیمیایی بودن ماده اصلی سازنده، تا مدتی مقادیر جزئی گازهای شیمیایی مربوط به آن، از بالش خارج می‌شوند. نکته دوم اینجاست که انواع رایج و بدون ژل خنک‌کننده این بالش‌ها، گرمای بدن شما را به خود جذب کرده و تا مدتی حفظ می‌کنند. پس احتمالاً بعد از یک خواب طولانی احساس گرما خواهید کرد.

شکل‌گیری بالش‌های طبی از جنس فوم

بالش‌های ساخته شده از جنس لاتکس

دسته‌ای دیگر از انواع بالش طبی هستند. همان‌طور که مشخص بوده ماده سازنده اصلی آن‌ها، لاتکس است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید لاتکس ماده‌ای سفید، چسبناک و مایع است که از درختان کائوچو استخراج می‌شود. این بالش‌ها بسیار نرم هستند و به‌خوبی از وضعیت صحیح ستون مهره‌ها در هنگام خواب حمایت می‌کنند. از طرفی، این بالش‌ها به دلیل خاصیت طبیعی لاتکس، هوا را از بین منافذ خود عبور می‌دهند و دائماً حس خنکی در سطح بالش ایجاد می‌کنند.

کاربرد بالش طبی لاتکس نیز مانند دسته قبلی، برای کسانی اهمیت دارد که از دیسک گردن و ناراحتی‌های ستون فقرات رنج‌برده و لازم است در انتخاب بالش خود بیشتر دقت به خرج دهند. جالب است بدانید لاتکس به‌صورت طبیعی، یک ماده ضدباکتری هم هست ولی بااین‌حال برخی افراد نسبت به لاتکس آلرژی دارند. پس اگر جزو این دسته از افراد هستید، در انتخاب خود بیشتر دقت کنید.

 

بالش‌های ساخته شده از جنس لاتکس

بالش‌های پر شده با الیاف مصنوعی

شاید بهترین مثال در این مورد، بالش‌های پشم‌شیشه باشد. جنس اکثر الیاف پر‌کننده این بالش‌ها، پلاستیک یا الیاف سلولزی مصنوعی است. این دسته از انواع بالش طبی نیز بسیار سبک و کم‌حجم ولی درعین‌حال بسیار نرم و راحت هستند، اما به‌مرورزمان حجم اولیه را ازدست‌داده و تخت و فشرده می‌شوند که در این حالت به بدتر شدن وضعیت دیسک گردن با گرفتگی‌های صبحگاهی شدت می‌بخشند.

سخن آخر

ازآنجا که کاربرد بالش طبی، با هدف تأمین وضعیت مناسب بدن به‌خصوص سر و گردن در هنگام خواب است، استفاده از بالش‌های خیلی کم‌حجم یا خیلی حجیم و یا بالش‌های خیلی نرم یا خیلی سفت، به دلیل زاویه دادن به گردن در حین خواب، انتخاب مناسبی برای سلامت شما عزیزان نیست. جهت آشنایی بیشتر با انواع بالش گردن، علل درد گردن، می‌توانید به مطلب دلایل احتمالی گردن درد و چگونگی درمان آن، در همین وب‌سایت مراجعه فرمایید.