انواع دستگاه فشارسنج یا فشار خون را پیش از خرید بشناسید!

انواع دستگاه فشارسنج یا فشار خون را پیش از خرید بشناسید!

امروزه بسیاری از افراد به فشار خون بالا مبتلا هستند. سبک زندگی مدرن، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک منجر به افزایش میزان فشار خون در میان مردم شده است.با توجه به اهمیت بسیار بالای مطلع بودن از میزان فشار خون،داشتن یک دستگاه برای سنجش میزان فشار الزامی است.

فشار خون بالا خطرات بسیار زیادی دارد. در صورت بالا بودن فشار خون، با مراجعه به پزشک می‌توان فشار خون را کنترل کرد. از این جهت، داشتن یک دستگاه فشارسنج برای تشخیص میزان فشار خون در هر خانه الزامی به‌حساب می‌آید. در ادامه به انواع دستگاه فشارسنج و نحوه عملکردشان بیشتر می‌پردازیم.

انواع دستگاه فشارسنج و نحوه عملکرد هرکدام

به‌طورکلی انواع دستگاه فشارسنج را می‌توان به دو گروه فشارسنج عقربه‌ای و فشارسنج دیجیتالی اشاره کرد. در گذشته تنها فشارسنج رایج در میان مردم و پزشکان انواع فشارسنج عقربه‌‌ای بود. این دستگاه‌ها از دقت نسبتاً معقولی برخوردار هستند. با این وجود، طریقه کار کردن با این فشارسنج‌ها نسبت به فشارسنج‌های دیجیتالی اندکی دشوارتر است. فشارسنج‌های عقربه‌ای از چهار جزء اصلی تشکیل می‌شوند. برای استفاده از این دستگاه به مهارت نسبی نیاز است.

از میان اجزای تشکیل‌دهنده فشارسنج‌های عقربه‌ای می‌توان به صفحه عقربه‌ها، لوله فشارسنج، پمپ و گوشی مخصوص اشاره کرد. یکی از محدودیت‌های استفاده از انواع فشارسنج عقربه‌ای ضرورت بستن این دستگاه بر روی بازو است. در واقع با به تن داشتن لباس آستین بلند نمی‌توان فشار خون را به‌وسیله دستگاه فشارسنج عقربه‌ای اندازه‌گیری کرد.

 پس از بستن فشارسنج جیوه‌ای به بازو، با استفاده از پمپ و با وارد کردن فشار بر روی سطح آن هوا به درون قسمت کاف وارد می‌شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است باید در چندین مرحله با استفاده از پمپ فشارسنج، به کاف هوا وارد کنید. در صورت رسیدن میزان جیوه فشارسنج عقربه‌ای به بالای 160 دیگر نیاز به فشار دادن پمپ فشارسنج عقربه‌ای نیست. پس از رسیدن مقدار جیوه به عدد ذکر شده باید هوای جمع شده در کاف را خالی کرد.

فشارسنج عقربه‌ای

 

مقایسه انواع دستگاه‌های فشارسنج

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، در میان انواع دستگاه فشارسنج استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای دشوارتر است. دلیل اصلی این موضوع، الزام طی کردن مراحل مختلف برای اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از این دستگاه‌هاست. به‌طورکلی با استفاده از انواع دستگاه فشار خون برای سنجش میزان فشار می‌توان به نتایج مشابهی دست پیدا کرد. از این جهت، بسیاری از افراد فشارسنج‌های دیجیتالی را بر فشارسنج‌های عقربه‌ای ترجیح می‌دهند.

فشارسنج‌های دیجیتالی قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های فشار سنج عقربه‌ای دارند. برای استفاده از این دستگاه‌ها به باتری نیاز است. دقت دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی نسبت به یکدیگر با توجه به کیفیت ساخت و میزان کارایی هر دستگاه اندکی متفاوت است. برخی از دستگاه‌ها باکیفیت و قیمت بالاتر دقت بیشتری در اندازه‌گیری میزان فشار خون دارند. احتمال خرابی فشارسنج دیجیتال با توجه به ماهیت دیجیتال این دستگاه‌ها در میان انواع فشارسنج خون بالاست.

برای اندازه‌گیری فشار با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی به زمان کمتری نیاز است. از انواع فشارسنج دیجیتالی می‌توان به فشارسنج دیجیتالی بازویی و مچی اشاره کرد. با توجه به سهولت استفاده از فشارسنج در مچ، فشارسنج‌های دیجیتالی مچی محبوبیت بالایی در میان انواع دستگاه فشارسنج دارند. تمامی افراد پیش از اندازه‌گیری فشار باید چند دقیقه در جایی بنشینند. این موضوع برای دقیق بودن میزان فشار اندازه‌گیری شده است.

فشارسنج دیجیتالی

معرفی دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی و نحوه عملکرد آن‌ها

فشارسنج‌های دیجیتالی انواع مختلفی دارند. طول عمر این دستگاه و میزان دقت در اندازه‌گیری، به‌به کیفیت هر یک از دستگاه‌های فشارسنج بستگی دارد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم در میان انواع دستگاه فشارسنج فشارسنج‌های دیجیتالی محبوبیت بسیار بیشتری دارند. ساختار این دستگاه‌ها در مقایسه با فشارسنج‌های عقربه‌ای نسبتاً ساده است. نحوه نمایش میزان فشار در این دستگاه‌ها نیز واضح‌تر خواهد بود.

داشتن حافظه جهت ذخیره اطلاعات شار از دیگر مزیت‌های انواع فشارسنج دیجیتالی به‌حساب می‌آید. در میان انواع دستگاه فشار خون تنها دستگاه‌های فشار سنج دیجیتال چنین قابلیتی دارند. با استفاده از حافظه این دستگاه‌ها می‌توان میزان فشار خون در روزهای پیش دسترسی داشت. از این جهت افراد مبتلا به فشار خون قادر به برسی میزان فشارخونشان در روزهای مختلف هستند.

اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال تنها چند دقیقه طول می‌کشد. در صورت عدم محکم بستن دستگاه فشار خون دیجیتال احتمال ارور آن پیش از نشان دادن میزان فشار وجود دارد. در این‌گونه مواقع باید فشارسنج را یک‌بار دیگر به‌طور مناسب به مچ دست بست. پس از بستن محکم فشارسنج می‌توان با فعال‌سازی دستگاه، میزان فشار خون را دوباره اندازه‌گیری کرد. باتری انواع دستگاه فشارسنج دیجیتالی معمولاً پس از یک سال نیازمند تعویض است.

فشارسنج دیجیتالی مچی

چگونگی انتخاب فشارسنج متناسب

اکثر افراد عادی فشارسنج‌های دیجیتالی را برای مصارف خانگی خود انتخاب می‌کنند. این دستگاه‌ها علاوه بر استفاده آسان‌تر مزیت‌های بسیاری نسبت به انواع دستگاه فشارسنج دارند. با استفاده از فشارسنج‌های دیجیتالی سریع‌تر و آسان‌تر می‌توان فشار خون هر فرد را اندازه‌گیری کرد. این دستگاه‌ها تاریخچه میزان فشار خون هر فرد را نیز با توجه به میزان حافظه هر دستگاه ذخیره می‌کنند. دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال علاوه بر میزان فشار خون، ضربان قلب هر فرد را نیز نشان می‌دهند.

دقت اندازه‌گیری میزان فشار خون در میان فشارسنج‌های عقربه‌ای و دیجیتالی تفاوت چندانی ندارد. برای استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای نیازی به تعویض باتری وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم احتمال خرابی دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال در میان انواع فشارسنج خون به میزان قابل توجهی بالاتر است. دستگاه‌های فشارسنج دیجیتالی در دو نوع مچی و عقربه‌ای ساخته می‌شوند. مراحل اندازه‌گیری فشار با فشارسنج عقربه‌ای اندکی پیچیده‌تر است.

فشارسنج دیجیتالی بازویی

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت بسیار بالای مطلع بودن از میزان فشار خون، داشتن یک دستگاه برای سنجش میزان فشار الزامی محسوب می‌شود. دستگاه‌های فشار خون در دو نوع فشارسنج عقربه‌ای و فشارسنج دیجیتالی وجود دارد. دقت این دستگاه‌ها در اندازه‌گیری میزان فشار خون تقریباً مشابه است. استفاده از فشارسنج‌های دیجیتال با توجه به عملکرد آسان‌تر آن‌ها در میان انواع دستگاه فشارسنج محبوبیت بسیار بالاتری دارد. این دستگاه‌ها تاریخچه میزان فشار خون را نیز ذخیره می‌کنند.