صفر تا صد نحوه اندازه‌گیری فشار خون

صفر تا صد نحوه اندازه‌گیری فشار خون

برای اندازه‌گیری میزان فشار خون از دستگاه‌های فشارسنج جیوه‌ای و دیجیتال استفاده می‌شود. با وجود دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون می‌توان به آسانی فشار خون را در خانه و به صورت مرتب اندازه‌گیری کرد.

امروزه بسیاری از افراد دارای فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا در بلند مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت بدن وارد کند. در صورت تشخیص فشارخون بالا با مراجعه به پزشک به وسیله رژیم غذایی و مصرف دارو می‌توان میزان فشار خون را کنترل کرد. برای اندازه‌گیری میزان فشار خون از دستگاه‌های فشارسنج جیوه‌ای و دیجیتال استفاده می‌شود. با وجود دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون می‌توان به آسانی فشار خون را در خانه و به صورت مرتب اندازه‌گیری کرد.

شرایط اندازه‌گیری میزان فشار خون

در سال‌های اخیر بیشتر افراد برای اندازه‌گیری فشار خون از فشارسنج‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال نسبت به فشارسنج‌های عقربه‌ای آسان‌تر است. افراد با فشار خون بالا به صورت روزانه میزان فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کنند. سنجش میزان فشار خون به صورت روزانه از مهم‌ترین اقدامات برای کنترل میزان فشار خون به شمار می‌آید. با داشتن دستگاه‌ها سنجش میزان فشار می‌توان در هر زمان در طی روز میزان فشار خون را سنجید.

در حدود سی دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشار از مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند قهوه و چای اجتناب کنید. انجام فعالیت‌های ورزشی مانند دویدن و ورزش‌های سنگین نیز باید نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشار متوقف شود. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم در تمامی ساعات روز می‌توان میزان فشار خون را اندازه‌گیری کرد. با این وجود، بهترین زمان اندازه‌گیری فشار خون در ساعات اولیه صبح است. در این ساعات میزان فشار در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

جهت اندازه‌گیری فشار خون در منزل بهتر است در جایی برای چند دقیقه بنشینید. سپس دستگاه فشارسنج را برای اندازه‌گیری فشار ببندید. اضطراب، هیجان ناگهانی، مصرف دخانیات و برخی از داروها می‌توانند فشارخون را بالا ببرند. در هنگام اندازه‌گیری فشار باید کف دستان به سمت بالا قرار بگیرد. در حین اندازه‌گیری فشار از صحبت کردن با افراد مختلف اجتناب کنید. این کار میزان دقت اندازه‌گیری فشار را پایین آورده و در فرایند سنجش فشار اختلال ایجاد می‌کند.

تست فشار خون با فشارسنج عقربه‌ای

دستگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون

داشتن یک دستگاه فشارسنج برای اندازه‌گیری فشار خون ضروری به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این فشارسنج‌ها تقریبا به اندازه فشارسنج‌های عقربه‌ای دقیق هستند. با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج می‌توان در عرض یک تا دو دقیقه فشار خون را اندازه‌گیری کرد. جهت اطمینان از صحت میزان فشار خون سنجیده شده می‌توان پس از یک ساعت دوباره فشارخون را اندازه‌گیری کرد.

دلیل انتخاب صبح پس از بیدارشدن به عنوان بهترین زمان اندازه‌گیری فشار خون عدم استفاده از هرگونه دارو در طی ساعات اولیه صبح است. برخی از داروها می‌توانند میزان فشار خون را بالا ببرند. فشارسنج‌های دیجیتالی در دو نوع مچی و بازویی ساخته می‌شوند. به دلیل استفاده راحت‌تر، فشارسنج‌های مچی در میان انواع روشهای اندازه‌گیری فشار خون محبوبیت بیشتری دارند. برای استفاده از فشارسنج‌های عقربه‌ای و فشارسنج دیجیتال نباید لباس آستین بلند بر تن داشت.

امروزه اکثر دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال دارای حافظه داخلی هستند. داشتن حافظه داخلی یکی از مزیت‌های بزرگ این دستگاه‌ها نسبت به فشارسنج‌های عقربه‌ای محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم بررسی میزان فشار خون در بازه‌های زمانی مختلف جهت کنترل آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با داشتن اطلاعات فشار خون در طی یک یا چند ماه می‌توان تغییرات میزان فشار خون با استفاده از دارو و رژیم‌های غذایی را به طور دقیق تحلیل کرد.  

تست فشار خون با فشارسنج دیجیتالی

اقدامات ضروری جهت سنجش دقیق میزان فشار خون

پیش از شروع به کار دستگاه‌های فشارسنج بهتر است به جایی تکیه دهید. پزشکان نشستن و تکیه دادن به‌جایی ده دقیق پیش از اندازه‌گیری فشار خون را الزامی می‌دانند. در هنگام اندازه‌گیری فشار از پوشیدن لباس‌های تنگ و معذب خودداری کنید. افراد با فشار خون بالا باید هر روز در یک ساعت معین فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. در هنگام اندازه‌گیری فشار، پاها نباید به طور آویزان قرار بگیرند. تا یک ساعت پس از استحمام نباید فشار خون را اندازه‌گیری کرد.

اکثر مدل‌های فشارسنج علاوه بر میزان فشار خون سیستولی و دیاستولی، ضربان قلب را نیز اندازه‌گیری می‌کنند. در صورت بالا بودن بیش از حد میزان فشارخون بهتر است با اورژانس تماس بگیرید. در صورت تداوم فشارخون بالا، پزشکان برای کنترل میزان فشارخون بیماران داروهای مخصوص تجویز می‌کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که دستگاه‌های فشارسنج باید به طور مستقیم بر روی پوست مچ یا بازو بسته شوند.

فشارسنج عقربه‌ای

مزایای اندازه‌گیری میزان فشار خون به طور مرتب

با اندازه‌گیری فشار خون به طور مرتب می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن از بالا بودن میزان فشار خون اطلاع داشت. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم در صورت عدم کنترل، فشار خون بالا می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی افراد در پی داشته باشد. در میان انواع روشهای اندازه‌گیری فشار خون استفاده از فشارسنج‌های دیجیتال در میان افراد محبوبیت بسیار بیشتری دارند. باتری دستگاه‌های سنجش میزان فشار خون معمولا پس از یک سال نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

تنها ایراد وارده بر فشارسنج‌های دیجیتالی احتمال بالاتر خرابی این دستگاه‌ها نسبت به فشارسنج‌های عقربه‌ای است. میزان فشار خون در دست راست و چپ اندکی با یکدیگر متفاوت است. از این جهت، به تمامی افراد توصیه می‌شود همیشه از یک دست مشخص برای اندازه‌گیری فشار استفاده کنند. در صورت نداشتن فشار خون بالا به اندازه‌گیری میزان فشار خون به طور روزانه نیازی نیست. دستگاه فشارسنج مچی باید در حدود یک سانتیمتر بالاتر از مچ دست بسته شود.

در صورت بالا رفتن میزان فشار خون پس از مصرف داروی جدید باید با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از داروها می‌توانند در میزان فشار خون اختلال ایجاد کنند. این موضوع در مورد مصرف برخی از غذاها نیز صدق می‌کند. پیش از سنجش میزان فشار خون از سالم بودن دستگاه سنجش فشار اطمینان حاصل کنید.

فشارسنج دیجیتالی

نتیجه‌گیری

در سال‌های اخیر میزان ابتلا به فشار خون بالا به طور قابل‌توجهی بالا رفته است. اندازه‌گیری فشار خون به طور روزانه در میان افراد با فشار خون بالا الزامی به حساب می‌آید. فشارسنج‌های دیجیتالی برای اندازه‌گیری فشار محبوبیت بسیار بیشتری دارند. استفاده از این فشارسنج‌ها نسبت به فشارسنج‌های عقربه‌ای ساده‌تر است. در صورت اطلاع به موقع از فشار خون بالا می‌توان با مصرف داروهای فشار خون و داشتن رژیم غذایی سالم میزان فشار خون را کنترل کرد.

لینک منابع :

https://www.nhs.uk/conditions/blood-pressure-test/

https://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/hypertension-home-monitoring