با ساده‌ترین روش تست قند خون در منزل آشنا شوید

با ساده‌ترین روش تست قند خون در منزل آشنا شوید

امروزه بسیاری از افراد قند خون بالایی دارند. چک کردن میزان قند خون به طور مرتب در میان این افراد برای نگه‌داشتن وضعیت سلامتی بدن الزامی محسوب می‌شود.

افراد دیابتی علاوه بر مصرف دارو و پرهیزهای غذایی باید میزان قند خون خود را مرتباً با دستگاه سنجش میزان قند اندازه‌گیری کنند.اکثر افراد دیابتی قند خون خود را در خانه به طور متداول چک می‌کنند. در ادامه به روش‌های اندازه‌گیری و تست قند خون در منزل بیشتر می‌پردازیم.

اهمیت بالای اندازه‌گیری میزان قند خون در افراد دیابتی

میزان قند خون هر فرد باتوجه‌به سطح گلوکز موجود در خون محاسبه می‌شود. در افراد سالم کنترل میزان این ماده بر عهده هورمون انسولین است. بدن افراد دیابتی توانایی تولید انسولین کافی برای کنترل میزان قند خون را ندارد. ازاین‌جهت، این افراد باید میزان قند خون را به طور متناوب بررسی کنند. با این کار در صورت نامنظم بودن میزان قند خون می‌توان با استفاده از دارو آن را به حالت عادی برگرداند. دستگاه مورداستفاده برای تست قند خون در منزل گلوکومتر نام دارد.

 افراد دیابتی با تست قند خون در خانه می‌توانند رژیم غذایی خود را به شکل بهتری تنظیم کنند. این افراد پس از مصرف هر ماده غذایی می‌توانند میزان تأثیر آن بر روی قند خود را اندازه‌گیری کنند. این موضوع در انتخاب‌های افراد دیابتی برای رژیم غذایی‌شان تأثیر بسزایی خواهد داشت. استفاده از دستگاه گلوکومتر آسان‌ترین و کارآمدترین راه برای تست قند خون در بارداری در منزل به حساب می‌آید. در ادامه به شرایط استفاده و چگونگی کار با این دستگاه بیشتر می‌پردازیم.

به‌طورکلی طرز استفاده از دستگاه قند خون پیچیده نیست. در واقع با داشتن دستگاه قند سنج و سوزن‌های مربوط به آن به آسانی می‌توان میزان قند خون را اندازه‌گیری کرد. به‌طورکلی دستگاه اندازه‌گیری قند خون یا همان گلوکومتر دارای چهار بخش اصلی است. دستگاه قند سنج، قلم لنست، سوزن لنست و نوارهای تست تمامی اجزای موردنیاز برای اندازه‌گیری میزان قند خون هستند. ضدعفونی‌کردن دست پیش از انجام تست الزامی محسوب می‌شود.

تست قند خون

چگونگی اندازه‌گیری میزان قند خون در خانه

جهت انجام تست قند خون در منزل به دستگاه سنجش میزان قند خون یا همان قند سنج نیاز دارید. همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم کارکردن با این دستگاه شامل مراحل خاص و پیچیده‌ای نمی‌شود. جهت انجام تست قند خون در خانه با استفاده از دستگاه قند سنج تنها به یک قطره خون نیاز است. دستگاه گلوکومتر میزان قند خون را باتوجه‌به یک قطره مورد آزمایش تخمین می‌زند. برای خارج کردن خون جهت بررسی آن با دستگاه گلوکومتر به سوزن لنست نیاز است.

دستگاه‌های گلوکومتر در انواع مختلفی تولید می‌شوند. سرعت و دقت اندازه‌گیری میزان قند خون در هر یک از دستگاه‌های گلوکومتر اندکی تفاوت دارد. دستگاه قند سنج جهت سنجش میزان قند خون به کمتر از شصت ثانیه زمان نیاز دارد. برخی از دستگاه‌های گلوکومتر مانند دستگاه‌های سنجش فشارخون میزان قند خون تست شده در هر بار تست را در حافظه خود ذخیره می‌کنند. با این کار می‌توان میزان قند خون را در طی روزها و هفته‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.

برای شروع کار با دستگاه قند خون باید با استفاده از سوزن لانست مخصوص دستگاه گلوکومتر یک قطره خون را از دست خارج کرد. خون خارج شده از انگشتان دست جهت بررسی توسط دستگاه گلوکومتر بر روی این نوارها قرار می‌گیرد. پس از تماس قطره خون و نوار کاغذی دستگاه گلوکومتر میزان قند شما را تخمین خواهد زد. ذکر این نکته حائز اهمیت است سوزن‌ها و نوارهای مخصوص دستگاه سنجش قند خون یک‌بارمصرف به حساب می‌آیند.

استفاده از دستگاه گلوکومتر

روش استفاده از دستگاه قند خون

به‌طورکلی طرز استفاده از دستگاه قند خون در اکثر دستگاه‌های گلوکومتر تقریباً یکسان است. کیفیت ساخت این دستگاه‌ها در سرعت و میزان دقت آن‌ها در تست قند خون در منزل تأثیر می‌گذارد. پیش از شروع استفاده از دستگاه تست قند خون باید محل استفاده از سوزن لانست را با آب و صابون بشویید. کثیف بودن دست می‌تواند در دقت سنجش میزان قند خون توسط دستگاه‌های گلوکومتر تأثیر منفی بگذارد. نباید بیش از یک قطره خون برای تست بر روی نوار مخصوص قرار داد.

اکثر دستگاه‌های تست قند خون در منزل پس از پانزده ثانیه نتیجه میزان سنجش قند را مشخص می‌کنند. سوزن لنست را پیش از شروع به کار باید در قلم لنست قرار داد. سوزن‌های لنست معمولاً یک سرپوش پلاستیکی دارند. این پوشش پیش از استفاده از دستگاه تست قند خون باید برداشته شود. پس از گذاشتن سوزن در جایگاهش باید درب قلم لنست را بر روی آن قرار داد. قراردادن درپوش قلم بر روی سوزن لنست پیش از انجام تست قند الزامی است.

به‌هیچ‌عنوان نباید پنبه یا دستمال الکلی را در تماس با سوزن لنست قرار داد. تولیدکنندگان این سوزن برای کاهش میزان درد استفاده ناشی از سوزن از یک پوشش مخصوص بر روی آن استفاده می‌کنند. با تماس الکل این پوشش از بین می‌رود. این پوشش مخصوص برای سهولت بیشتر فرد هنگام انجام تست قند خون بر روی آن قرار گرفته است.

نوار تست قند خون

چگونگی تنظیم قلم لنست برای تست قند خون

در اکثر قلم‌های لنست برای تست قند خون در منزل می‌توان شدت ضربه سوزن را تنظیم کرد. برای تست قند خون در بارداری در منزل باید میزان ضربه سوزن لنست را کاهش داد. افراد با پوست انگشتان ضخیم‌تر باید میزان شدت ضربه را بیشتر کنند. پیش از انجام تست، از قرارگیری نوار تست قند خون به طور صحیح در گلوکومتر اطمینان حاصل کنید. نوارهای تست و سوزن لنست یکبار مصرف محسوب می‌شوند. پس از انجام تست نوار لنست و سوزن لنست را باید دور انداخت.

استفاده از قلم لنست

نتیجه‌گیری

اندازه‌گیری میزان قند خون به طور مرتب اهمیت بسیار زیادی دارد. با استفاده از دستگاه‌های گلوکومتر می‌توان میزان قند خون را در منزل اندازه‌گیری کرد. انجام تست قند خون در منزل برای افراد دیابتی ضروری محسوب می‌شود. استفاده از دستگاه‌های قند خون آسان است. پیش از انجام تست قند خون باید محل موردنظر برای تست را ضدعفونی کرد. میزان شدت وارده توسط سوزن لنست باتوجه‌به ضخامت پوست انگشتان دست قابل تنظیم است.

لینک منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317224

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/blood-sugar/art-20046628