7 فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا که نمی‌دانستید!

7 فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا که نمی‌دانستید!

به دلیل افزایش سطح آلودگی هوا، داخل خانه پنج برابر هوای بیرون آلوده است و به دلیل عدم گردش هوای داخل خانه بسیاری از آلاینده‌های موجود در محیط بیرون نیز در داخل منازل رشد می‌کنند. اینجاست که فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا خودنمایی خواهد کرد.

در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا در دنیای امروز

اولین مورد از فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا این است که هوای کهنه داخل را تازه کرده و مشکلات سلامتی ناشی از آلاینده‌های خانه را کاهش می‌دهد. این کار باعث خواهد شد که میزان عفونت‌های تنفسی، مشکلات عصبی یا تشدید علائم در مبتلایان به آسم کمتر شود.

تصفیه‌کننده‌های هوا موجب ازبین‌رفتن چندین نوع از آلاینده‌های هوای داخل خانه شده و هوا را سالم نگه می‌دارند.

فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای فناوری HEPA به کار رفته در تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند 99.7 درصد ذرات معلق موجود در هوا را حذف کنند.

دومین فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

این مورد باعث می‌شود که سلامتی فوری و بلندمدت مانند کیفیت خواب بهتر و افزایش امید به زندگی را باعث شود.

طبق آمارهای ارائه‌شده از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، از هر 12 نفر 1 فرد مبتلا به آسم است و وجود این دستگاه‌های تصفیه، علائم آسم را تسکین می‌دهد. افرادی که مبتلا به آن هستند، لوله‌های برونش ملتهب دارند که این آلاینده‌ها راه‌های تنفسی را تحریک کرده و باعث مشکل در نفس کشیدن می‌شوند.

سومین فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

موی بدن بسیاری از نژادهای سگ و گربه در طول سال می‌ریزد. وقتی این حیوانات خانگی خودشان را می‌خارانند، مو و شوره زیادی پخش می‌کنند که همچنان در هوا در گردش است. حتی اگر حیوان خانگی ندارید، عوامل محرک دیگر آسم، گردوغبار خواهد بود و دستگاه تصفیه برای این موضوع نیز راه‌حل دارد. ذرات گردوخاک همراه با نسیم از پنجره‌های باز به داخل جریان می‌یابند یا وقتی بیرون هستید به لباستان می‌چسبند که در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند.

چهارمین ویژگی از کاربرد دستگاه تصفیه هوا خانگی

بهترین دستگاه تصفیه هوا دارای فیلترهای قابل تعویض است که بتوانند ذرات بزرگ‌تر را جذب کند و مواد شیمیایی مضر را از محیط‌های داخلی براند.بنا بر تحقیقات، مونوکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن خطر مبتلا شدن به زوال عقل و بیماری آلزایمر را بالا می‌برد. آلوده شدن محیط خانه به سموم ناشی از این گازهای مضر فقط به آلودگی هوا و سوخت محدود نمی‌شود. گاهی مواد شیمیایی مشکلات جدی سلامتی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا اختلالات عصبی برایتان پیش می­آورد.

 

پنجمین کاربرد دستگاه تصفیه هوا

 وظیفه دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در منازل خنثی کردن بوهای نامطبوع است. اگر بوی روغن و ادویه‌ها در هنگام طبخ غذا در منزل پخش‌شده، باوجود انواع دستگاه تصفیه هوا لازم نیست نگران دود یا بوی روغن و ادویه‌ها باشید و هوای اتاق را تازه و تمیز می‌کند.

ششمین ویژگی دستگاه تصفیه هوا

زمانی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به آنفولانزا شود، مابقیِ اعضای خانوار هم به دلیل وجود بیماری‌های معلق در هوا بیمار خواهند شد. دلیل آن‌هم تنفس در همان هوای آلوده به باکتری‌ها و ویروس‌ها است. درحالی‌که تصفیه‌کننده، همه این موارد را به خود جذب خواهد کرد.با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید از بیماری‌های هوابرد در برابر سلامت خانواده خود محافظت کنید. اگر در خانواده‌های خود با افراد مسن، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، زندگی می‌کنید، وجود این دستگاه‌ها در منزل ضروری است.

جذب ذرات باکتری از فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

هفتمین فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

در حقیقت کمبود خواب کافی باعث خواب‌آلودگی در طول روز می‌شود که روی بهره‌وری در صبح روز بعد تأثیر می‌گذارد. برای جلوگیری از این اختلالات خواب، بهتر است از تصفیه‌کننده‌های هوا استفاده کنید؛ زیرا بیشتر مواد حساسیت‌زا را از اتاق فیلتر می‌کنند. هوای تمیزتر خواب بهتری را به همراه خواهد داشت. بهترین دستگاه تصفیه هوا، رادون مضر گازی بی‌رنگ و بی‌بو را از بین می‌برد. تجزیه عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم که در برخی از مصالح ساختمانی یافت می‌شود، گاز رادون تولید می‌کنند.

دستگاه‌های تصفیه هوا چگونه کار می‌کنند؟

چند فیلتر و یک فن در دستگاه تصفیه قرار داده‌شده‌اند. فن هوا را می‌مکد و سپس هوا از فیلترهای داخلی عبور می‌کند. وظیفه این فیلترها این است که گردوغبار، گرده و باکتری‌ها را به دام بیاندازند و هوای تمیز را به داخل اتاق پخش می‌کنند. فرایند فیلتر کردن باعث حفظ گردش هوای سالم در داخل خانه می‌شود.

فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا و نحوه عملکرد آن

هنگام خرید انواع دستگاه تصفیه هوا به چه نکاتی باید توجه کرد

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا، بررسی عوامل خاصی مانند فیلتراسیون HEPA و رتبه‌بندی ACH بسیار مهم است. برای بهره‌مندی از حداکثر مزایای دستگاه تصفیه هوا و جلوگیری از برخی اثرات منفی، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سازگاری با اندازه

دستگاه‌های تصفیه هوای مختلف برای تمیز کردن هوا با اندازه‌های خاص طراحی‌شده‌اند. در مورد اندازه اتاق و تصفیه‌کننده متناسب با آن، با نمایندگان خدمات مشتری مارک‌های مختلف مشورت کنید. دستگاه‌های تصفیه هوا زمانی مؤثرتر هستند که با اندازه اتاق سازگار باشند.

سطح نویز

اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا، صدایی بین 35 تا 70 دسی‌بل تولید می‌کنند. سطح نویز به تنظیمات عملیاتی بستگی دارد. برای جلوگیری از اختلالات خواب به دلیل سروصدا، تصفیه‌کننده‌های هوایی را انتخاب کنید که حتی روی سطح صدای کمتری نیز تنظیم‌شده‌اند.

گواهینامه آسم و آلرژی

تعداد زیادی از محصولات خانگی مواد حساسیت‌زا را کنترل می‌کنند و برای کمک به مصرف‌کنندگان در تصمیم‌گیری برای خرید دستگاه موردنظر، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت یک برنامه صدور گواهینامه ایجاد کرده است که می تواند خرید بهتری را سبب شود.

فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا

نتیجه

از فایده و کاربرد دستگاه تصفیه هوا این است که سطح آلودگی هوای داخل خانه را کاهش می‌دهند، اما فیلترهای آن‌ها آستانه‌ای دارند. برخی از فیلترها برای دو تا سه ماه مؤثر هستند؛ درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی‌تری کار کنند.